Egy bizonyos kor felett már minden férfi emlékszik a Simsonokra, melyekkel a 70-es, 80-as és 90-es években is hasítottak az akkori tizenévesek. Jómagam sem voltam kivétel. Alig 17 évesen, 1990-ben kaptam meg életem első Simson kismotorját, rögtön egy Electronic típust. (Jó, bevallom, előtte volt egy Romet korszakom is, 14 évesen, afféle "előhangolással az annyira vágyott Simsonra.) Ami az Electronicomat illeti: megőrültem érte és az első évben minden nap nyúztam szerencsétlent. Aztán a haverokkal nekiestünk és alakítgattuk, hogy minél nagyobb sebességet hozzunk ki belőle. De a korabeli fiatalok mind így voltak ezzel: a rendszerváltás küszöbén a Simson igazi "népmotorrá" vált. Később leálltak sajnos a gyártásával és 1991 után már csak az addig elkészültekkel kellett mindenkinek beérnie (bár a Simson motorgyára csak 2003-ban zárt be végleg és 1991 - 2003 között gyártott kisebb mennyiségben különböző új fejlesztéseket). Eltelt vagy 30 év és most az én fiam nyúz azzal, hogy "Apu kéne nagyon egy Simson". Most már nagyon magasan van az ára minden típusnak, mert igazi ritkasággá vált. De milyen típusok is léteztek? A Simson-korszak korai időszakában hozzánk eljutó Star illetve Schwalbe mellett az S50 és az S51 sorozat csinált igazi "karriert". Az előbbi típusból 579 700 készült (1975 és 1980 között), az utóbbiból, azaz az S51-ből pedig (mely az S51N -nel került ki legelőször a piacokra 1980-ban) kereken 1 300 000 került ki az NDK motorgyáraiból (1980 és 1991 között). Elmondható tehát, hogy összesen közel 2 millió új típusú Simson futott Kelet-Európa útjain, melyből rengeteg kerül hazánkba is. (Mellesleg a két korábbi "előd-típusból", az 1964 és 1986 közt gyártott Schwalbe -ból szintén rengeteget készítettek, épp 1 milliót, az 1964 és 1975 közt gyártott Star -ból pedig kb 0,5 milliót.) A valódi "slágerek" azonban mindvégig az S50 és S51 típusok voltak. Lássuk ebben a posztban ezeket:
Az S50 és S51 típusok alváltozatai - vagyis az S50N, S50B, S50B1, S50B2, S51N, S51B(3), S51B(4), Electronic és Enduro - fokozatosan egyre modernebb kivitelben (pl kisebb, de dizájnosabb tank) jobb felszereltséggel (pl irányjelzők, kürt, egyre erősebb fényszóró, jobb teleszkópok) és nagyobb teljesítménnyel (több sebességfokozat, akkumulátor, modernebb gyújtás ... stb) kerültek forgalomba. A színeket illetően széles volt a kínálat: a kezdetben kék szín kibővült sárga, zöld és piros, sőt ezüst megjelenésekkel is. A végsebesség is egy parányi növekedésen ment keresztül (bár ez rengeteg tényezőtől függött minden alváltozat esetében). A felfúrás nélküli, gyári állapotban lévő Simsonok közül az Electronic és az Enduró típusok voltak a leggyorsabbak (kis súlyú utassal akár 70-75 km/h -t is el lehetett érni velük.
Posztunk egyelőre eddig terjed, a cikk lényege a tabló (vagyis a fenti kép-montázs) és az egyes típusok számbavétele illetve megmutatása. Kellő érdeklődés esetén folytatjuk a Simson témát.
***
2020.11.19.00:25