Fortress

Érdekességek és filmek véleményblogja

Simson, egy egész korszakban legendás kismotor [8.]

2020. november 19. 00:25 - Fortress

Egy bizonyos kor felett már minden férfi emlékszik a Simsonokra, melyekkel a 70-es, 80-as és 90-es években is hasítottak az akkori tizenévesek. Jómagam sem voltam kivétel. Alig 17 évesen, 1990-ben kaptam meg életem első Simson kismotorját, rögtön egy Electronic típust. (Jó, bevallom, előtte volt egy Romet korszakom is, 14 évesen, afféle "előhangolással az annyira vágyott Simsonra.) Ami az Electronicomat illeti: megőrültem érte és az első évben minden nap nyúztam szerencsétlent. Aztán a haverokkal nekiestünk és alakítgattuk, hogy minél nagyobb sebességet hozzunk ki belőle. De a korabeli fiatalok mind így voltak ezzel: a rendszerváltás küszöbén a Simson igazi "népmotorrá" vált. Később leálltak sajnos a gyártásával és 1991 után már csak az addig elkészültekkel kellett mindenkinek beérnie (bár a Simson motorgyára csak 2003-ban zárt be végleg és 1991 - 2003 között gyártott kisebb mennyiségben különböző új fejlesztéseket). Eltelt vagy 30 év és most az én fiam nyúz azzal, hogy "Apu kéne nagyon egy Simson". Most már nagyon magasan van az ára minden típusnak, mert igazi ritkasággá vált. De milyen típusok is léteztek? A Simson-korszak korai időszakában hozzánk eljutó Star illetve Schwalbe mellett az S50 és az S51 sorozat csinált igazi "karriert". Az előbbi típusból 579 700 készült (1975 és 1980 között), az utóbbiból, azaz az S51-ből pedig (mely az S51N -nel került ki legelőször a piacokra 1980-ban) kereken 1 300 000 került ki az NDK motorgyáraiból (1980 és 1991 között). Elmondható tehát, hogy összesen közel 2 millió új típusú Simson futott Kelet-Európa útjain, melyből rengeteg kerül hazánkba is. (Mellesleg a két korábbi "előd-típusból", az 1964 és 1986 közt gyártott Schwalbe -ból szintén rengeteget készítettek, épp 1 milliót, az 1964 és 1975 közt gyártott Star -ból pedig kb 0,5 milliót.) A valódi "slágerek" azonban mindvégig az S50 és S51 típusok voltak. Lássuk ebben a posztban ezeket:

nyomtatnivalo_simson.jpg

Az S50 és S51 típusok alváltozatai - vagyis az S50N, S50B, S50B1, S50B2, S51N, S51B(3), S51B(4), Electronic és Enduro - fokozatosan egyre modernebb kivitelben (pl kisebb, de dizájnosabb tank) jobb felszereltséggel (pl irányjelzők, kürt, egyre erősebb fényszóró, jobb teleszkópok) és nagyobb teljesítménnyel (több sebességfokozat, akkumulátor, modernebb gyújtás ... stb) kerültek forgalomba. A színeket illetően széles volt a kínálat: a kezdetben kék szín kibővült sárga, zöld és piros, sőt ezüst megjelenésekkel is. A végsebesség is egy parányi növekedésen ment keresztül (bár ez rengeteg tényezőtől függött minden alváltozat esetében). A felfúrás nélküli, gyári állapotban lévő Simsonok közül az Electronic és az Enduró típusok voltak a leggyorsabbak (kis súlyú utassal akár 70-75 km/h -t is el lehetett érni velük.

Posztunk egyelőre eddig terjed, a cikk lényege a tabló (vagyis a fenti kép-montázs) és az egyes típusok számbavétele illetve megmutatása. Kellő érdeklődés esetén folytatjuk a Simson témát.

***fortress_logo_uj.jpg

2020.11.19.00:25

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fortress.blog.hu/api/trackback/id/tr3116290686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Control_ 2020.11.19. 10:47:33

Jó a képösszeállítás. Grat és köszi!
Emlékszem mennyire vágytam én is annak idején egy S51 B -re. A fél karom odaadtam volna érte. Az első 4 sebességes Simsonok, tűzpiros színben. Maga volt az álom. De csak később tudtam megszerezni egyet, sok-sok évi spórolás után. De a legnagyobb király az volt akkoriban már, akinek Endurója volt.

pet77 2020.11.19. 11:11:16

Végetért a cikk, mielőtt elkezdődött volna..(:

Fortress 2020.11.19. 12:07:47

@pet77: A cikk a Simsonok képeire megy rá. A képgaléria a fontos és a típusok számbavétele.

midnight coder 2020.11.19. 12:13:54

A Simson volt a béketáborban az egyetlen normális minőségű kismotor. A szovjet cuccok (Riga, Verhovina) voltak még elterjedve, de azok ipari hulladékok voltak. Volt ilyenem is, de állandó vicces hibák forrása volt, a berúgókar leesésétől a kuplung szétesésén át a random indulási hibákig, amikor volt gyújtás, benzin, kompresszió, de akkor sem lehetett még betolni sem a kis rohadékot.
Illetve volt a Jawa Mustang nevű csodácska amit a mai napig nem értek hogy engedtek forgalomba hozni, bár menni ment mint a golyó, de finoman szólva elég érdekes technikai megoldások voltak benne, Pl. a porlasztó környékén. Illetve nekem még a Babetta nevű motor ugrik be, de olyan senki nem akart akkoriban, mert nem volt túlzottan motor jellege.

Magányos Farkas_ 2020.11.19. 12:43:40

@midnight coder: Egyetértek, a 80-as évek kismotor "piacán"csak a Simsonok értek valamit. Voltak barátaim, akik Komárt hajtottak (a kormányon váltva, a kuplungkarnál elfordítva a sebességváltót), voltak Verhovinásak és akadt olyan haver is, aki Rigát hajtott, mint a veszedelem. Meg ott voltak a Rometek is, amelyek közül a póni Romet volt még nagy sláger mini kivitele miatt. Nekem volt ceruza-tankos Babettám is egy rövid ideig, a Simson előtt. De aztán megkaptam az első 3 sebességes Szimómat (akkoriban így hívtuk) és kinyílt a világ. Felfúrás nélkül ment 50-el, akár 55-tel is, felfúrással vitte a 60-at, 65-öt. Szép korszak volt. :))

midnight coder 2020.11.19. 17:59:33

@Magányos Farkas_: Az S51 simán ment 70-80-at új korában felfúrás nélkül is, ahogy a Jawa Mustangnak is ment simán a 70. Ezeket nagymotorként is lehetett vizsgáztatni, más áttétellel.
A Riga nekem úgy 40 körül ment, talán 50-et ? De a megbízhatósága kritikán aluli volt.

Magányos Farkas_ 2020.11.19. 19:26:00

@midnight coder: Az S51 típusok közül a 4 sebességesek valóban mentek 70-el (80-al esetleg akkor, ha felfúrták).

tatárfejű kutya 2020.11.19. 21:57:10

Nekem volt egy csuklóváltós KÁRPÁTIA nevű szörny. Sose voltak meg benne a sebességek. A 2-es általában meg volt, úgyhogy betoltam.

Warlimont 2020.11.20. 09:11:26

@fkv.115: A Romet Kadet minden "gyerek" remalma volt. Sajnos en ilyet kaptam a szuleimtöl anno, bar nagyon akartuk a Simsont mi is öcsemmel, de Romet lett, mert edesanyam szerint annak szebb szine volt a boltban. Egy tenyleg elenk es nem rossz narancssarga, a boltban allo Simsonok eleg faradt, öreges kekjehez kepest, ez tenyleg megteveszthette a joszandeku, de az akkori "divatot" nem nagyon ertöket. Talan meg a formaja is jobb volt, mint a Simsone, de ezt felve irom le. De mi tudtuk öcsemmel, hogy a latszat csal, szoval volt tenyleg öszinte döbbenet es meglepetes, amikor ezt a nem vart Rometet toltak haza nekunk ajandekkent.... :) A Romet borzalmas volt, nem viccelek, minden alkalommal ugy indultam el vele barhova, hogy jo esellyel hazafele tolva hozom. Egy darabig szervizbe hordtuk, de semmit nem segitett, a vegen a szervizesek mar sajnaltak is, volt, hogy ingyen megcsinaltak valami kisebb bajt, megmutattak javitasi trukköket, stb. Vegul, es ez volt az egyetlen haszna, magam kezdtem szerelni, es sokat lenditett a muszaki erzekemen. Neha osztalytarsakkal,baratokkal szerelgettuk a vasat, a tarsasagi eletnek jot tett. :) Erdekes modon a motor megbizhatosaga akar meg javult ettöl, de minimum nem lett rosszabb, mint a szervizesekkel. Vegul azert meguntam, hogy allandoan olajos a kezem, meg alkatreszekre verem el a zsebpenzem, illetve a vajpuha anyagbol keszulö csavarok is rosszul viseltek az allando szet es összeszereleseket, igy azutan a garazs melyere kerult az egesz xar, en többször javasoltam, hogy siman gyujtsuk fel az udvaron, de vegul edesapamnak sikerult elpasszolnia valami ismerösenek egesz turhetö aron. Akkorra mar az autos jogsi lett az alom es a Simson tema nem kerult elö többet.

midnight coder 2020.11.20. 09:28:13

@fkv.115: Na, ilyet szerencsére már csak messziről láttam.
Ilyenem viszont volt: magyarjarmu.hu/ipar/dongo/

toncsi64 2020.11.20. 10:30:58

Nekem csak Verhovina jutott, de sajnos egy Ezermester újságban közölt "elektronikus gyújtásra átalakítás" cikknek (vagy inkább az önbizalmamnak) köszönhetően sikerült örökre üzemképtelenné tenni :)))
Ezután szert tettem egy BALKAN-ra, az viszont - szerintem - még a SIMSONnál is jobb és szebb volt ;)
Fogalmam sincs, hogy került Magyarországra de azt hiszem hivatalosan nem forgalmazták.

Head Honcho 2020.11.21. 20:07:16

Volt osztálytársam, akitől nagyon irigyeltem a Szimóját, de nekem is csak Verhovina jutott ~30 éve. (Többet toltam, mint amit magától ment.)

Solo_ 2020.11.26. 11:51:48

Nekem Elektronicom volt. Nagyon szerettem. 70-ig tudtam kihúzatni negyedikben (75 kilósan). Bár voltak, akik felfúratták a sajátjukat és mentek vele 80-at is.

Ehetetlen Odó 2021.04.14. 16:57:01

@toncsi64: Dehogynem forgalmazták a Balkánt...
Sőt, az autó-motor újságban népszerűsítő cikk is volt róla még 1970-ben, "Lovecsi szellő" címen.
Két haveromnak is volt - a béketábor legsilányabb motorjai közé tartozott, egy évi forgalmazás után beszüntették az importját.
süti beállítások módosítása